b2b marketeers

B2B marketing in de praktijk: dit zijn de taken van B2B marketeers

Als ondernemer of marketeer ben je vast bekend met de termen B2B en B2C marketing. B2B marketing richt zich op het verkopen van producten of diensten aan andere bedrijven, terwijl B2C marketing gericht is op de consumentenmarkt. In dit artikel leggen we uit waarom B2B marketing zo belangrijk is en wat de taken van B2B marketeers zijn.

Welke taken hebben B2B marketeers?

B2B marketeers zijn verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van marketingstrategieën. Door het ontwikkelen en uitvoeren van effectieve B2B marketingstrategieën kunnen bedrijven groeien en meer omzet genereren. Deze strategieën focussen op het aantrekken van nieuwe klanten en het behouden van bestaande klanten. Werkzaamheden van B2B marketeers zijn onder andere het ontwikkelen van online marketingcampagnes, zoals het plaatsen van advertenties op relevante websites, het creëren van gerichte en spraakmakende social mediacampagnes, en het opzetten van succesvolle e-mailmarketingcampagnes.

Om de marketingcampagnes goed uit te voeren ontwikkelen B2B marketeers waardevolle content die gericht is op het aantrekken van nieuwe klanten en het behouden van bestaande klanten. Dit omvat het schrijven van blogs, het creëren van foto- en videocontent en het ontwikkelen van infographics. De B2B content marketeer is een van de meest voorkomende B2B marketeers, omdat informatieoverdracht een cruciale rol speelt in het B2B-verkoopproces en de customer journey vaak langer is dan in de B2C-markt.

Naast het ontwikkelen van online marketingcampagnes zullen B2B marketeers de data van deze campagnes analyseren om inzicht te krijgen in de resultaten van hun marketingcampagnes. Met behulp van speciale marketingsoftware en tools kunnen zij het aantal websitebezoekers meten, de prestaties van advertenties analyseren (en bijstellen waar nodig is) en de respons op e-mails te volgen.

marketeer

 

De rol van een B2B Database Marketeer

In het bedrijfsleven is het vinden van potentiële klanten van groot belang om succes te boeken. Een B2B database marketeer speelt hierbij een belangrijke rol door het ontwikkelen en beheren van een database met informatie over potentiële klanten. Deze database bevat essentiële gegevens, zoals bedrijfsnaam, activiteiten, locatie, branche, bedrijfsgrootte en contactgegevens. Het up-to-date houden van deze gegevens is van groot belang, en een B2B database marketeer zorgt daarom voor het regelmatig bijwerken van de database door middel van telefonische enquêtes, online bronnen om verificatie van de gegevens met deze bedrijven te krijgen.

Met de gegevens uit de database ontwikkelt en creëert een B2B database marketeer specifieke marketingcampagnes om potentiële klanten te bereiken. Onder marketingcampagnes valt het versturen van gerichte e-mails naar bedrijven in specifieke branches of locaties, of door het creëren van aangepaste advertenties voor bedrijven met specifieke behoeften en wensen.

Nadat marketingcampagnes live zijn gegaan komen alle andere B2B marketeers bij elkaar en analyseren zij de resultaten van de campagnes. Hieruit volgt een rapport die zij sturen naar opdrachtgevers of werkgevers. Door de gegevens te analyseren en bij te sturen op de marketingstrategie, kan ervoor worden gezorgd dat de campagnes optimaal worden ingezet en de gewenste doelstellingen worden behaald.

Wat onderscheidt B2B marketeers van B2C marketeers?

Een marketeer heeft als rol om de behoeften en wensen van consumenten te begrijpen en te vertalen naar effectieve marketingstrategieën die de verkoop en winst van een bedrijf vergroten. Functies van een marketeer zijn het uitvoeren van marktonderzoek, het ontwikkelen van merkidentiteit, het creëren van promotionele activiteiten en het monitoren van de prestaties van marketingcampagnes, ongeacht of je nu een B2B marketeer of B2C marketeer bent. Maar hoewel deze twee vakgebieden op elkaar lijken, bestaan er ook belangrijke verschillen tussen beide.

Het meest in het oog springende verschil tussen B2B en B2C marketing is de doelgroep: terwijl B2B marketeers zich richten op andere bedrijven, focust B2C marketing zich op consumenten. Dit betekent dat B2B marketeers zich bezighouden met andere strategieën en technieken om hun doelgroep te bereiken en te overtuigen om te kopen.

Bovendien is B2B marketing vaak complexer dan B2C marketing, omdat B2B marketeers meer rekening moeten houden met de specifieke behoeften en wensen van hun doelgroep. B2B klanten hebben bijvoorbeeld vaak behoefte aan hoge kwaliteit producten en diensten en zijn gericht op het opbouwen van langdurige relaties. In tegenstelling tot B2C marketeers, die vaak emotionele triggers gebruiken om consumenten te overtuigen om een bepaalde product of dienst te kopen, hebben B2B marketeers dus te maken met een meer doordachte aankoopbeslissing.

Daarnaast duurt de verkoopcyclus bij B2B marketing doorgaans langer dan bij B2C marketing. B2B marketeers moeten vaak meerdere interacties aangaan met potentiële klanten voordat zij overgaan tot het afnemen van een bepaalde product of dienst, terwijl B2C marketeers vaak direct en makkelijker kunnen verkopen.

Als B2B marketeer is het daarom van belang dat je beschikt over een brede set vaardigheden. Zo dien je niet alleen marketingstrategieën te ontwikkelen en uit te voeren, maar ben je ook verantwoordelijk voor het analyseren van data en het creëren van relevante krachtige content. Dit vereist niet alleen kennis van de doelgroep en de markt, maar ook creativiteit en het vermogen om analytische inzichten te vertalen naar actiegerichte beslissingen.